Årets budgetproposition innehåller en stor satsning på internationella vetenskapstävlingar.
Anslaget höjs kraftigt efter att ha varit oförändrat i många år, trots ökade kostnader och ökat söktryck.
“För en förstärkning av statsbidraget för elevers deltagande i och för anordnande av internationella vetenskapstävlingar ökas anslaget med 6 000 000 kronor 2026.
För 2027 och 2028 beräknas anslaget öka med motsvarande belopp.”
Det är en viktig åtgärd som bidrar till att stimulera ungdomars intresse för naturvetenskap och teknik.
Det möjliggör förhoppningsvis att uttagningar och tävlingar kan finansieras, utan att tulla på föreningskassor eller tära på andra verksamheter.
Det kan också motivera fler att engagera sig i och att arrangera vetenskapstävlingar.
Fysikersamfundet kan med tacksamhet notera att det är resultatet av ett aktivt lobbyarbete av engagerade i vetenskapstävlingar.
Efter att ha kontaktat utbildningsdepartementet brevledes, fick de en inbjudan för att diskutera de frågor som lyfts.
Parallellt skrev flera engagerade i vetenskapstävlingar, bland andra ordföranden i vår undervisningssektion Hans Jakobsson, en debattartikel om problemen med finansiering
av uttagningstävlingar och deltagande i vetenskapsolympiader.
(https://fof.se/artikel/svenska-elever-maste-fa-tavla-i-vetenskapens-olympiader/)
En grupp representanter för vetenskapstävlingar fick möjlighet att möta
David Lindberg, Lotta Edholms statssekreterare, på utbildningsdepartementet den 18 juni i år
och beskriva nyttan med dessa tävlingar och behovet av ökad statsfinansiering.
Gruppen bestod av Benjamin Verbeek, engagerad i Ung Vetenskapssport (och tävlande i internationella fysikolympiaden 2019).
Jonas Forshamn, svensk landskoordinator för europeiska olympiaden för experimentell vetenskap (och fysiklärare på Kitas gymnasium i Göteborg),
Mikael Ingemyr, initiativtagare till Astronomisk Ungdom och Lise Meitnerdagarna
samt Jiachen Mi från Katedralskolan i Lund, silvermedaljör på internationella matematikolympiaden 2025 (och vinnare av Wallenbergs fysikpris 2024).
Jag ser fram emot att det blir ökade möjligheter att sprida intresse för fysik och att fler ungdomar stimuleras att söka sig till
universitetsutbildningar i fysik och att bli fysiklärare.